Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie (DE)
print

Links und Funktionen
Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Arbeitsgruppe Prof. Niklas

2019

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., Pointner, M., Khader, P. H., Müller, H. J., Zang, X., & Geyer, T. (2019). Recognition of incidentally learned visual search arrays is supported by fixational eye movements. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. doi:10.1037/xlm0000702
  • Eadie, P., Stark, H., & Niklas, F. (2019). Quality of interactions by early childhood educators: Supporting infant and toddler communication skills. Early Childhood Education Journal, 47(3), 251-263. doi:10.1007/s10643-019-00929-5

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Wirth, A. (2019, April). Neue Medien in der Leseförderung. Workshop präsentiert auf der Konferenz Treffpunkt Logopädie – Neue Medien in Sprachtherapie und Unterricht, Fachhochschule Nordwestschweiz Muttenz, Schweiz, 6. April, 2019.
nach oben

2018

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., Zang, X., Müller, H. J., & Geyer, T. (2018). A secondary task is not always costly: Context‐based guidance of visual search survives interference from a demanding working memory task. British Journal of Psychology. doi:10.1111/bjop.12346
  • Kurcyus, K., Annac, E., Henning, N.M., Oeltzschner, G., Edden, E., & Riedl, V. (2018). Opposite dynamics of GABA and glutamate levels in the occipital cortex during visual processing. Journal of Neuroscience, 38(46), 9967-9976. doi:10.1523/JNEUROSCI.1214-18.2018
  • Niklas, F., Cohrssen, C., Vidmar, M., Segerer, R., Schmiedeler, …, & Tayler, C. (2018). Early childhood professionals' perceptions of children's school readiness characteristics in six countries. International Journal of Educational Research, 90, 144-159. doi:10.1016/j.ijer.2018.06.001
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2018). Making a difference to children’s reasoning skills before school-entry: The contribution of the home learning environment. Contemporary Educational Psychology, 54, 79-88. doi:10.1016/j.cedpsych.2018.06.001
  • Niklas, F., & Tayler, C. (2018). Room quality and composition matters: Children's verbal and numeracy abilities in Australian early childhood settings. Learning and Instruction, 54, 114-124. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.08.006
  • Niklas, F., Tayler, C., & Cohrssen, C. (2018). Bilingual children's language learning in Australian early childhood education and care settings. Research Papers in Education, 33(4), 544-560. doi:10.1080/02671522.2017.1353672

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Niklas, F. & Schmiedeler, S. (2018). Vorläuferfähigkeiten erkennen und begleiten. In J. Strohmer (Hrsg.), Psychologische Grundlagen für Fachkräfte in Kindergarten, Krippe und Hort (S. 325-331). Göttingen: Hogrefe.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Gesell, N., Schmiedeler, S., Niklas, F., Schatte, K., Bühler, J. & Segerer, R. (2018, September). Konfliktlösungsstile und interpersonelle Nähe als Mediatoren des Zusammenhangs zwischen Achtsamkeit und Partnerschaftsqualität. Poster präsentiert auf der 51. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt a. M., 17.-21. September, 2018.
  • Niklas, F. (2018, Dezember). Die Entwicklung des akademischen Selbstkonzepts und der kindlichen Kompetenzen im Vor- und Grundschulalter. Vortrag an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt, 18. Dezember, 2018.
  • Niklas, F. (2018, November). Kindliches Lernen im Kontext der familiären Lernumwelt. Vortrag präsentiert auf der 23. Fachtagung des Legasthenie-Zentrum Berlin e.V., Berlin, 30. November, 2018.
  • Niklas, F. (2018, November). Was können Kinder? Kompetenzen verschiedener Altersstufen. Vortrag präsentiert auf der Fachtagung Forum Medienpädagogik, München, 8. November, 2018.
  • Niklas, F., Schneider, W., & Cohrssen, C. (2018, July). Home learning environment and the development of child competencies from kindergarten until the end of primary school. Poster presented at the 25th congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Gold Coast, Australia, July 15-19, 2018.
  • Niklas, F., Wirth, A., Drescher, N., Guffler, S. & Ehmig, S. (2018, September). Facetten der Home Literacy Environment und frühe sprachliche Kompetenzen. Vortrag präsentiert auf der 51. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt a. M., 17.-21. September, 2018.
  • Segerer, R., Niklas, F. & Schneider, W. (2018, September). Das soziale Selbstkonzept bei Kindern mit Migrationshintergrund. Vortrag präsentiert im Rahmen der 51. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt a. M., 17.-21. September, 2018.
  • Segerer, R., Troesch, L. M., Niklas, F. & Grob, A. (2018, September). Reziproke Effekte der häuslichen Lernumwelt und der sprachlichen Entwicklung bei ein- und mehrsprachig aufwachsenden Kindern im Vorschulalter. Vortrag präsentiert im Rahmen der 51. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt a. M., 17.-21. September, 2018.
nach oben

2017

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., Conci, M, Müller, H. J., & Geyer, T. (2017). Local item density modulates adaptation of learned contextual cues. Journal of Visual Cognition, 1-16. doi:10.1080/13506285.2017.1339158
  • Hildenbrand, C., Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2017). Children's mathematical and verbal competencies in different early education and care settings in Australia. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 144-157. doi:10.1177/1476718X15582096
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2017). Intervention in the home literacy environment and kindergarten children’s vocabulary and phonological awareness. First Language, 37(5), 433-452. doi:10.1177/0142723717698838.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2017). Home learning environment and development of child competencies from kindergarten until the end of elementary school. Contemporary Educational Psychology, 49, 263-274. doi:10.1016/j.cedpsych.2017.03.006 
  • Niklas, F., Tayler, C., & Gilley, T. (2017). Vulnerable children in Australia: Multiple risk factor analyses to predict cognitive abilities and problem behaviour. Australian Journal of Education, 61(2), 105-123. doi:10.1177/0004944117710954
  • Schneider, W., & Niklas, F. (2017). Intelligence and verbal short-term-/working memory: Their interrelationships from childhood to young adulthood and their impact on academic achievement. Journal of Intelligence, 5(2), 26. doi:10.3390/jintelligence5020026
  • Vidmar, M., Niklas, F., Schneider, W., & Hasselhorn, M. (2017). On-entry assessment of school competencies and academic achievement: A comparison between Slovenia and Germany. European Journal of Psychology of Education, 32(2), 311-331. doi:10.1007/s10212-016-0294-9

Monographien/ Books

  • Annac, E., (2017) Bi-directional relationship between attention and long-term context memory, Doctoral dissertation, Graduate school of systemic neurosciences. München: Ludwig-Maximilians-Universität.
  • Niklas, F. (2017). Frühe Förderung innerhalb der Familie. Das kindliche Lernen in der familiären Lernumwelt: ein Überblick. Wiesbaden: Springer.

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Niklas, F., Tayler, C., & Cohrssen, C. (2017). What is ‘school readiness’ and how are smooth transitions to school supported? In T. Bentley & G. C. Savage (Eds.), Educating Australia: Challenges for the decade ahead (pp. 117-132). Melbourne: Melbourne University Press.
  • Schneider, W. & Niklas, F. (2017). Kognitive Entwicklung. In F. Petermann & S. Wiedebusch (Hrsg.), Praxishandbuch Kindergarten. Entwicklung von Kindern verstehen und fördern (S.15-39). Göttingen: Hogrefe.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E., Conci, M, Müller, H. J., & Geyer, T. (2017, August). Local item density modulates adaptation of learned contextual cues. Paper presented on the 40th European conference of visual perception, Berlin, August 27-31, 2017.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2017, September). Intervention in the home literacy environment and kindergarten children’s vocabulary and phonological awareness. Paper presented at the Professional group meeting of Educational Psychology and Developmental Psychology, Münster, 11.-14. September, 2017.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., Tayler, C. & Schneider, W. (2017, September). Die Entwicklung des Fähigkeitsselbstkonzepts bei Kindergartenkindern. Vortrag präsentiert auf der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.
  • Schmiedeler, S., Niklas, F., Galpin, R., Segerer, R., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2017, September). Schulfähigkeitskriterien aus Sicht von Lehrkräften – Ein Vergleich der Einschätzungen in Deutschland, Nicaragua & Australien. Poster präsentiert auf der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.
  • Segerer, R., Niklas, F., & Schneider, W. (2017, September). Die Entwicklung verzerrter mathematischer Selbstkonzepte bei Kindern mit nicht-deutscher Familiensprache. Vortrag präsentiert auf der gemeinsamen Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie, Münster, 11.-14. September 2017.
  • Segerer, R., Troesch, L. M., Niklas, F., & Grob, A. (2017, April). A reciprocal effects model of home literacy environment, cognitive development and L2 acquisition in L2 learners: The moderating role of mothers’ L2 proficiency. Poster presented at the SRCD conference (Society for Research in Child Development), Austin, USA, April 6-8, 2017.
  • Wirth, A. (2017, September). Reading and storytelling – potential of digital media for parents. Workshop held on Early Literacy and (Digital) Media, Paderborn, September 21-22, 2017.

Forschungs-Praxis-Transfer/ Dissemination

  • Annac, E. (2017). Visual attention and memory systems. 15 x 4 Munich.
  • Niklas, F., & Cohrssen, C. (2017). Counting games really count: Making the most of the home numeracy environment. ChildLinks, 1, 16-20.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2017). How do you know if your child is ready to start school? The Conversation. [online]
nach oben

2016

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Cohrssen, C., Niklas, F., Logan, D., & Tayler, C. (2016). The self-reported academic self-concept of four year-old-children: Global and fixed, or nuanced and changing in the year before school? Australasian Journal of Early Childhood, 41(3), 4-10.
  • Cohrssen, C., Niklas, F., & Tayler, C. (2016). 'Is that what we do?' Using a conversation analytic approach to highlight the contribution of dialogic reading strategies to educator-child interactions during storybook reading in two early childhood settings. Journal of Early Childhood Literacy, 16(3), 361-382. doi:10.1177/1468798415592008
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). The sooner, the better: Early reading to children. Sage Open, 1-11. doi:10.1177/2158244016672715
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Home learning environment and concept formation: A family intervention study with kindergarten children. Early Childhood Education Journal, 44(5), 419-427. doi:10.1007/s10643-015-0726-1
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Parents supporting learning: Literacy and numeracy in the home learning environment. International Journal of Early Years Education, 24(2), 121-142. doi:10.1080/09669760.2016.1155147
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Improving preschoolers’ numerical abilities by enhancing the home numeracy environment. Early Education and Development, 27(3), 372-383. doi:10.1080/10409289.2015.1076676
  • Niklas, F., Cohrssen, C., Tayler, C. & Schneider, W. (2016). Erstes Vorlesen: Der frühe Vogel fängt den Wurm. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 30(1), 35-44. doi:10.1024/1010-0652/a000166
  • Niklas. F., Nguyen, C., Cloney, D., Tayler, C., & Adams, R. (2016). Self-report measures of the home learning environment in large scale research: Measurement properties and associations with key developmental outcomes. Learning Environments Research, 19(2), 181-202. doi:10.1007/s10984-016-9206-9

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Cohrssen, C., & Niklas, F. (2016). Partnering with families to promote learning. In J. Page & C. Tayler (Eds.), Learning and teaching in the early years (pp. 90-111). Melbourne: Cambridge University Press.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Cohrssen, C., Niklas, F., & Tayler, C. (2016). Home learning environment and children’s concept formation in the year prior to starting school. Poster presented at the 24th congress of International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Vilnius, Lithuania, July 10-14, 2016.
  • Khambatta, K., Hartmann, J., Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2016). Der Zusammenhang von ADHS, Prokrastination und Perfektionismus: Ergebnisse einer Online-Befragung. Poster präsentiert auf der 50. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, 18.-22. September 2016.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2016). Die familiäre Lernumwelt und die Entwicklung mathematischer und schriftsprachlicher Kompetenzen vom Kindergarten bis Ende der Grundschulzeit. Vortrag präsentiert auf der 50. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, 18.-22. September 2016.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., Schmiedeler, S., Segerer, R., & Schneider, W. (2016). How do early childhood professionals prioritise children’s school readiness characteristics in Australia and Germany?. Poster presented at the 24th congress of International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Vilnius, Lithuania, July 10-14, 2016.

Forschungs-Praxis-Transfer/ Dissemination

  • Niklas, F. (2016). Förderung in der familiären Lernumwelt. Auf die Familie kommt es an. Schule im Blickpunkt, 49(4), 15-16.
nach oben

2015

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., Conci, M., Müller, H., & Geyer, T. (2015). Multiple target location learning in repeated visual search: adaptation or new learning? Perception, 44, 10-11.
  • Gilley, T., Niklas, F., Tayler, C., & Cloney, D. (2015). Too late and not enough for some children: Early childhood education and care (ECEC) program usage patterns in the years before school in Australia. International Journal of Child Care and Education Policy, 9(1). doi:10.1186/s40723-015-0012-0
  • Niklas, F. (2015). Die familiäre Lernumwelt und ihre Bedeutung für die kindliche Kompetenzentwicklung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 62, 106-120. doi:10.2378/peu2015.art11d
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2015). With a little help: improving kindergarten children’s vocabulary by enhancing the home literacy environment. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28(4), 491-508. doi:10.1007/s11145-014-9534-z
  • Niklas, F., Tayler, C., & Schneider, W. (2015). Home-based literacy activities and children's cognitive outcomes: A comparison between Australia and Germany. International Journal of Educational Research, 71, 75-85. doi:10.1016/j.ijer.2015.04.001
  • Tayler, C., Cloney, D., & Niklas, F. (2015). A bird in the hand: Understanding the trajectories of development of young children and the need for action to improve outcomes. Australasian Journal of Early Childhood, 40(3), 51-60.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E. (2015, November). Psychological research. Poster presented at the 9th Psychological congress - Psychology in Profession and Practice e.V., Munich, November 14, 2015.
  • Annac, E., Conci, M., Müller, H., & Geyer, T. (2015, August). Multiple target location learning in repeated visual search: adaptation or new learning? Paper presented on the 38th European Conference of Visual Perception, Liverpool, England, August 23-27, 2015.
  • Annac, E., Pointner, M., Khader, P. H., Müller, H. J., & Geyer, T. (2015, August). What eye movements can reveal about the coupling of attention and context memory in visual search. Paper presented at the 18th European Conference on Eye Movements, Vienna, Austria, August 16-21, 2015.
  • Cohrssen, C., & Niklas, F. (2015, August). School readiness and the transition to school. Paper presented at the K-S Transition Network Meetings, Melbourne, Australien, August 24, 2015.
  • Cohrssen, C., Niklas, F., & Tayler, C. (2015, March). Parents leading learning: A non-intensive intervention study to support the home learning environment. Paper presented at the SRCD conference (Society for Research in Child Development), Philadelphia, USA, March 19-21, 2015.
  • Nguyen, C., Niklas, F., Cloney, D., Tayler, C. & Adams, R. (2015, January). Differential item functioning in measuring Australian home learning environment. Paper presented at the 6th International Conference on Probabilistic Models for Measurement in Education, Psychology, Social Science and Health, Kapstadt, South Africa, January 12-14, 2015.
  • Niklas, F. (2015, July). Early childhood development in the context of families and ECEC programmes. Paper presented at the Melbourne Graduate School of Education (MGSE), Melbourne, Australia, July 29, 2015.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2015, March). Home learning environment and the development of child competencies from kindergarten until the end of elementary school. Paper presented at the SRCD conference (Society for Research in Child Development), Philadelphia, USA, March 19-21, 2015.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2015, April). Parents leading learning: Supporting the home learning environment. Paper presented at the Enhancing Language and Literacy Conference of the City of Darebin, Melbourne, Australia, April 16, 2015.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2015, March). Bilingual children’s language learning in Australian kindergarten programs and other forms of formal childcare. Paper presented at the SRCD conference (Society for Research in Child Development), Philadelphia, USA, March 19-21, 2015.
  • Niklas, F., Cohrssen, C., Schneider, W. & Tayler, C. (2015, September). Vorlesen: je früher, desto besser. Poster präsentiert auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kassel, 14.-16. September, 2015.
  • Niklas, F., Tayler, C., Brookes, I., & Sparling, J. (2015, August). Using joint attention sequencing to promote expressive language learning – a lab study. Poster presented at the Big Day Out of the Science of Learning Research Centre (SLRC), Melbourne, Australia, August 18-19, 2015.
  • Niklas, F., Tayler, C., Brookes, I., McCann, G., & Sparling, J. (2015, May). Introduction and first results of three SLRC projects. Paper presented at the Big Day Out of the Science of Learning Research Centre (SLRC), Sydney, Australia, May 22-23, 2015.
nach oben

2014

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Niklas, F., & Schneider, W. (2014). Casting the die before the die is cast: The importance
    of the home numeracy environment for preschool children. European Journal of Psychology of Education, 29(3), 327-345. doi:10.1007/s10212-013-0201-6
  • Schmiedeler, S., Niklas, F., & Schneider, W. (2014). Symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and home learning environment (HLE): Findings from a longitudinal study. European Journal of Psychology of Education, 29(3), 467-482. doi:10.1007/s10212-013-0208-z
  • Schneider, W., Niklas, F., & Schmiedeler, S. (2014). Intellectual development from early childhood to early adulthood: The impact of early IQ differences on stability and change over time. Learning and Individual Differences, 32, 156-162. doi:10.1016/j.lindif.2014.02.001

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Bäuerlein, K., Niklas, F., & Schneider, W. (2014). Fähigkeitsindikatoren Primarschule (FIPS) - Überprüfung des Lernerfolgs in der ersten Klasse. In M. Hasselhorn, W. Schneider & Trautwein, U. (Hrsg.), Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik. Tests und Trends, Bd. 12 Formative Leistungsdiagnostik (S. 127-144). Göttingen: Hogrefe.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E., Miller, J., Zang, X., Müller, H. J., & Geyer, T. (2014, June). Secondary-task effects on contextual cueing of visual search. Poster presented at the 1st Joint Turkish-German Symposium on Human Neuroscience, Berlin, June 5-7, 2014.
  • Annac, E., Miller, J., Zang, X., Müller, H. J., & Geyer, T. (2014, October). Secondary-task effects on contextual cueing of visual search. Paper held at the 11th International Cognitive Neuroscience Meeting, Istanbul, Turkey, October 5-7, 2014.
  • Hildenbrand, C., Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2014, July). Children’s mathematical and verbal competence in early education and care settings in Australia. Poster presented at the 23th congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Shanghai, China, July 8-12, 2014.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2014, September). Schon geringe Hilfe hilft: Verbesserung sprachlicher Fähigkeiten von Vorschülern durch eine Intervention in der familiären Lernumwelt. Vortrag gehalten im Rahmen der 49. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Bochum, 04.-07. September 2014.
  • Niklas, F. (2014, February). Home learning environments and child competencies in Germany and Australia. Paper presented at the Department of Education and Early Childhood Development (DEECD), Melbourne, Australia, February 19, 2014.
  • Niklas, F. (2014, November). Bilingual children's language learning in Australian Kindergarten programs and formal childcare. Paper presented at the Department of Education and Early Childhood Development (DEECD), Melbourne, Australia, November 12, 2014.
  • Niklas, F., Nguyen, C., Cloney, D., Tayler, C., & Adams, R. (2014, July/August). The home learning environment and children’s early development in large scale research. Paper presented at the 13th congress of the Australian Institute of Family Studies (AIFS), Melbourne, Australia, July 30 – August 01, 2014.
  • Niklas, F., Tayler, C., & Schneider, W. (2014, July). Early familial based literacy interactions and children’s cognitive outcomes: A comparison between Australia and Germany. Poster presented at the 23th congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Shanghai, July 08-12, 2014.
  • Schneider, W., Schmiedeler, S., & Niklas, F. (2014, July). Intellectual development from early childhood to early adulthood: The impact of early IQ differences on stability and change over time. Poster presented at the 23th congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Shanghai, China, July 8-12, 2014.
  • Tayler, C., Niklas, F., & Cohrssen, C. (2014, September). Leading the change: Increasing the quality of mathematics learning in play-based programs. Symposium held on the 29th Early Childhood Australia National Conference, Melbourne, Australia, September 4-7, 2014.
nach oben

2013

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., Manginelli, A.A., Pollmann, S., Shi, Z., Müller, H. J., & Geyer, T. (2013). Memory under pressure: Secondary-task effects on contextual cueing of visual search. Journal of Vision,13(13/6)6, 1-15, doi:10.1167/13.13.6
  • Niklas, F., Möllers, K., & Schneider, W. (2013). Die frühe familiäre Lernumwelt als Mediator zwischen strukturellen Herkunftsmerkmalen und der basalen Lesefähigkeit am Ende der ersten Klasse. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 60, 94-111. doi:10.2378/peu2013.art08d
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2013). Home literacy environment and the beginning of reading and spelling. Contemporary Educational Psychology, 38, 40-50. doi:10.1016/j.cedpsych.2012.10.001

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E., Manginelli, A.A., Pollmann, S., Shi, Z., Müller, H. J., & Geyer, T. (2013, March). Memory under pressure: secondary-task effects on contextual cueing of visual search. Paper presented at the conference of the experimental working psychologists (TeaP), Vienna-Austria, March 24-27, 2013.
  • Gilley, T., & Niklas, F. (2013, September). Vulnerable children and cognitive and achievement tests. Paper presented at the Melbourne Graduate School of Education, Melbourne, Australia, September 4, 2013.
  • Gilley, T., & Niklas, F. (2013, November). Update on E4Kids study and some findings. Paper presented at the Department of Education and Early Childhood Development (DEECD), Melbourne, Australia, November 12, 2013.
  • Niklas, F. (2013, November). Home learning environments and the development of child competencies. Paper presented at the LAWE Postgraduate Research Students Group, Melbourne, Australia, November 27, 2013.
  • Schmiedeler, S., Niklas, F., & Schneider, W. (2013, September). Symptome der Aufmerksamkeitsdefizit-/ Hyperaktivitätsstörung (ADHS) und Home Learning Environment (HLE). Poster präsentiert auf dem 14. Fachgruppen Meeting Pädagogischer Psychologie, Hildesheim, September 23-25, 2013.

Forschungs-Praxis-Transfer/ Dissemination

  • Niklas, F. (2014). Mit Würfelspiel und Vorlesebuch. Welchen Einfluss hat die familiäre Lernumwelt auf die kindliche Entwicklung? Heidelberg: Springer Spektrum.
nach oben

2012

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Annac, E., & Bahcekapili, H.G. (2012). Understanding and acceptance of evolutionary theory among turkish university students. Dogus University Journal, 13(1), 1-11. [online]
  • Hasselhorn, M., Schöler, H., Schneider, W., Ehm, J.-H., Johnson, M., ... & Wagner, H. (2012). Gezielte Zusatzförderung im Modellprojekt "Schulreifes Kind" - Auswirkungen auf Schulbereitschaft und schulischen Lernerfolg. Frühe Bildung, 1(1), 3-10. doi:10.1026/2191-9186/a000019
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2012). Einfluss von "Home Numeracy Environment" auf die mathematische Kompetenzentwicklung vom Vorschulalter bis Ende des 1. Schuljahres. Zeitschrift für Familienforschung, 24(2), 134-147.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2012). Die Anfänge geschlechtsspezifischer Leistungsunterschiede in mathematischen und schriftsprachlichen Kompetenzen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44(3), 123-138. doi:10.1026/0049-8637/a000064
  • Niklas, F., Segerer, R., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2012). Findet sich ein "Matthäus-Effekt" in der Kompetenzentwicklung von jungen Kindern mit oder ohne Migrationshintergrund? Frühe Bildung, 1(1), 26-33. doi:10.1026/2191-9186/a000022

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E., Manginelli, A.A., Pollmann, S., Shi, Z., Müller, H. J., & Geyer, T. (2012, August). Memory under pressure: secondary-task effects on contextual cueing of visual search. Paper presented at the Amsterdam Memory Slam, Amsterdam, Netherlands, August 30-31, 2012.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2012, July). Early sex differences in mathematical and linguistic competencies. Poster presented at the 22th congress of International Society of the Study of Behaviural Development (ISSBD), Edmonton, Canada, July 8-12, 2012.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2012). Home Numeracy Environment und die mathematische Kompetenzentwicklung beim Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Paper presented at the 48. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, 23.-27. September, 2012.
  • Vidmar, M., Niklas, F., Schneider, W., Schöler, H., & Hasselhorn, M. (2012, July). What do children know when they enter school: A comparison between two European countries. Poster presented at the 21th congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP), Stellenbosch, Sout Africa, July 17-21, 2012.
nach oben

2011

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Niklas, F., Schmiedeler, S., Pröstler, N. & Schneider, W. (2011). Die Bedeutung des Migrationshintergrunds, des Kindergartenbesuchs sowie der Zusammensetzung der Kindergartengruppe für sprachliche Leistungen von Vorschulkindern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25(2), 115-130. doi:10.1024/1010-0652/a000032

Monographien/ Books

  • Niklas, F. (2011). Vorläuferfertigkeiten im Vorschulalter zur Vorhersage der Schulfähigkeit, späterer Rechenschwäche und Lese- und Rechtschreibschwäche. Diagnostik, Zusammenhänge und Entwicklung in Anbetracht der bevorstehenden Einschulung. Hamburg: Dr. Kovač.

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Schmiedeler, S., Niklas, F. & Schneider, W. (2011). Möglichkeiten der frühen Diagnose von sprachlichen Kompetenzen sowie schriftsprachlichen und mathematischen Vorläuferfertigkeiten bei Muttersprachlern und Kindern mit Migrationshintergrund. In M. Hasselhorn & W. Schneider (Hrsg.), Frühprognose schulischer Kompetenzen. Test und Trends (S. 51-67, Band 9). Göttingen: Hogrefe.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Annac, E., Müller, H. J., & Geyer, T. (2011, September). Relations between working memory gender, perceptual grouping, and long-term memory in visual search. Paper presented at the Multisensory Perception Symposium, Holzhausen am Ammersee-Munich, September 28-29, 2011.
  • Annac, E., Müller, H. J., & Geyer, T. (2011, May). Relations between working memory gender, perceptual grouping, and long-term memory in visual search. Paper presented at the 8th International Cognitive Neuroscience Meeting, Marmaris, May 17-21, 2011.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2011, September). Geschlecht und Leistungsentwicklung im Kindergarten und in der Grundschule. Vortrag präsentiert auf der 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Erfurt, 14.-16. September, 2011.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2011, August). Development of literacy competencies from kindergarten until end of Grade 1. Paper presented at the 15th congress of the European Society for Developmental Perinatal and Pediatric Pharmacology (ESDP), Bergen, Norway, August 23-27, 2011.

Forschungs-Praxis-Transfer/ Dissemination

  • Annac, A. (2011, August). Visual Attention and contextual cueing. Relations between working memory gender, perceptual grouping, and long-term memory in visual search. Paper presented at the holiday seminar at the Gymnasium Oberbayern Ost in Oberschleißheim, August 1, 2011.
  • Niklas, F., Schmiedeler, S., Schneider, W., Keppler, I., Biermeyer, E., … & Hasselhorn, M. (2011). Das Projekt >>Schulreifes Kind<<. Gemeinsam Kindern mit Entwicklungsauffälligkeiten den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule erleichtern. Schulverwaltung BW, 3, 66-69.
nach oben

2010

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2010). Heterogenität in den Lernvoraus-setzungen von Vorschulkindern. Zeitschrift für Grundschulforschung, 3(1), 18-31.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2010). Der Zusammenhang von familiärer Lernumwelt mit schulrelevanten Kompetenzen im Vorschulalter. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 30(2), 149-165.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2010). Familiäre Lernumwelt und schulrelevante Kompetenzen beim Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Vortrag präsentiert auf der 47. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, 26.-30. September, 2010.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2010, July). The development of school-relevant precursors in the last 18 months of kindergarten. Poster presented at the 21th Congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Lusaka, Sambia, July 18-22, 2010.
  • Niklas, F., & Schneider, W. (2010, March). Stability and dynamics of working memory from childhood to adolescence in the LOGIC study. Paper presented at the 52th Conference of the Experimental Working Psychologists, Saarbrücken, March 22-24, 2010.

Forschungs-Praxis-Transfer/ Dissemination

  • Niklas, F., Schmiedeler, S., Schneider, W., Keppler, I., Biermeyer, E., … & Hasselhorn, M. (2010). Das Projekt >>Schulreifes Kind<<. Gemeinsam Kindern mit Entwicklungsauffälligkeiten den Übergang vom Kindergarten in die Grundschule erleichtern. KiTa aktuell, 11, 225-228.
nach oben

2009

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings mit peer review/Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Schneider, W., Stefanek, J., & Niklas, F. (2009). Development of intelligence and thinking. In W. Schneider & M. Bullock (Eds.), Human development from early childhood to early adulthood. Findings from a 20 year longitudinal study (pp. 7- 33). New York: Psychology Press.

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2009, Oktober). Schulreife und Schulfähigkeit. Poster präsentiert auf dem 4. Forschungstag des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung, Universität Würzburg, 15. Oktober, 2009.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2009, September). Entwicklung und Zusammenhänge verschiedener Vorläuferkompetenzen von leistungsschwächeren Kindern im Vorschulalter. Vortrag präsentiert auf der 19. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, Hildesheim, 14.-17. September, 2009.
  • Niklas, F., Schmiedeler, S. & Schneider, W. (2009, September). Heterogenität in den Lernvoraussetzungen von Vorschulkindern und bedingende Faktoren. Vortrag präsentiert auf der 12. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Saarbrücken, 07.-09. September, 2009.
  • Schmiedeler, S., Niklas, F. & Schneider, W. (2009, September). Sprachliche Leistungen von Vorschulkindern ohne und mit Migrationshintergrund und die Bedeutung des Migrantenanteils in der Kindergartengruppe. Vortrag präsentiert auf der 12. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Saarbrücken, 07.-09. September, 2009.
  • Niklas, F. & Schneider, W. (2009, März). Der Zusammenhang von Home Literacy Environment mit schriftsprachlichen und mathematischen Vorläuferfertigkeiten sowie mit sprachlichen Fähigkeiten im Kindergartenalter. Vortrag präsentiert auf der 72. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF) in Landau, 23.-25. März, 2009.
nach oben

2008

Veröffentlichungen in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Niklas, F., Keil, J.-G. & Schneider, W. (2008). Psychologische Merkmale von Leistungshochspringern und die Prognose ihrer Leistungsentwicklung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 15(4), 1-9. doi:10.1026/1612-5010.15.4.109

Konferenzbeiträge/ Conference papers

  • Schmiedeler, S. & Niklas, F. (2008, Juli). Das Schulreife Kind – Neukonzeption der Einschulungsuntersuchung für das Land Baden-Württemberg. Poster präsentiert auf dem 3. Forschungstag des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung, Würzburg, 05. Juli, 2008.