Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie (EN)
print

Language Selection

Breadcrumb Navigation


Content
Schultz-Pernice, Florian

Dr. Florian Schultz-Pernice

Akademischer Direktor
Coordination of the "DigiLLab der LMU"

Contact

Room 3331, Leopoldstr. 13, 80802 München

Phone: +49-(0)89-2180-4810

Office hours:
by appointment

Further Information

Curriculum vitae

  • Degrees:
    • Dr. phil., in Didaktik der deutschen Sprache und Literatur, LMU
    • M.A. Neuere deutsche Literatur, LMU Munich
    • 1st and 2nd state exams in German and English for teaching at the Gymnasium, LMU
  • Important sations:
    • 2000-2004: Teacher for German and English, Rupprecht-Gymnasium Munich
    • 2004-08/2010: Pedagogical staff member at the Bayerisches Staatsministerium für Unterricht und Kultus, from 2008 onwards head of department ZS 4 / Speeches
    • 2006-2010: Assistant Lecturer at the Lehrstuhl für Didaktik der deutschen Sprache und Literatur of the Institut für deutsche Philologie, LMU
    • 09/2010-07/2021: Delegated Studiendirektorat the Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie of the Departments Psychologie, LMU
    • Since 08/2021: Akademischer Direktor at the Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie of the Department Psychologie, LMU
  • Shortbio:

Florian Schultz-Pernice studied German Language and Literature, English Language and Literature and German Linguistics at Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) and the University of Stirling (Scotland), obtained a M.A. degree in German Literature and took the 1st and 2nd Staatsexamen (State exams) for teachers at the Bavarian Gymnasium in German and English. After working as a teacher from 2000-2004 at Rupprecht-Gymnasium München, he worked at the Bavarian Ministry of Education as pedagogical staff member and, from 2008 onwards, as head of the department section ZS 4 / Speeches. From 2006 to 2010 he worked as Assistant Lecturer at the Lehrstuhl für Didaktik der deutschen Sprache und Literatur of LMU. From 2010 to 2021 he worked at the Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie at LMU as delegated Studiendirektor responsible for the study program Erweiterung Medienpädagogik and contributing substantially to the foundation of the Kompetenznetzwerk Medienbildung und Digitalisierung (KMBD)(2016) and the DigiLLab der LMU (2018). From 2021 onwards he has worked as Akademischer Direktor at the Lehrstuhl für Em-pirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie as director of media education of the DigiLLab der LMU. He pursues two main lines of research and teaching, the first focusing on literature and narrative education, the second focusing on media education and media enhanced teaching and learning.

Research topics

  • Literature education and narrative education
  • Media literacy and media education
  • Teaching and learning with digital media

Selected publications

  • Schultz-Pernice, F. (2022). 'Widerstand' und 'Verdrängung': Beziehungsprobleme von Literaturdidaktik und Literaturwissenschaft, ihre Voraussetzungen und Ansätze zu ihrer produktiven Bearbeitung. In S. Bernhardt & T. Hardtke (Hrsg.), Literatur - Medien - Didaktik: Bd. 1. Interpretation - Literaturdidaktische Perspektiven (S. 53–70). Frank & Timme.
  • Sailer, M., Schultz-Pernice, F., & Fischer, F. (2021). Contextual facilitators for learning activities involving technology in higher education: The C♭-model. Computers in Human Behavior. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106794
  • Schultz-Pernice, F. (2019). Die Literatur der Literaturdidaktik. Grundlegung und Entwurf einer literaturdidaktischen Objektkonstitution aus deutschdidaktischer Perspektive. Stuttgart: J.B. Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04866-0
  • Schultz-Pernice, F. (2017). Vom Stolpern und Stocken des Blicks: Aufbau von Visual Literacy durch Wahrnehmungserfahrungen an den Grenzen der populären Filmsprache. In H. Hoppe, C. Weißenburger & C. Vorst (Hrsg.), Bildliteralitaet im Uebergang von Literatur und Film. Eine interdisziplinaere Aufgabe und Chance kompetenzorientierter Fachdidaktik (Studien zur Germanistik und Anglistik, Bd. 25, S. 67–84). Frankfurt a. M.: Peter Lang.
  • Schultz-Pernice, F. (2017). An den Rändern des Erzählens. Posthumanismus in Literatur, Film und Computerspiel. In Crossmediales Erzählen im Anthropozän. Literarische Spuren in einem neuen Zeitalter (S. 81–110). München: oekom Verlag.
  • Schultz-Pernice, F., Kotzebue, L. v., Franke, U., Ascherl, C., Hirner, C., Neuhaus, B., Ballis, A., Hauck-Thum, U., Aufleger, M., Romeike, R., Frederking, V., Krommer, A., Haider, M., Schworm, S., Kuhbandner, C., & Fischer, F. (2017). Kernkompetenzen von Lehrkräften für das Unterrichten in einer digitalisierten Welt. merz - medien + erziehung, 61(4), 65–74. https://www.merz-zeitschrift.de/fileadmin/user_upload/merz/PDFs/merz_4-17_Kernkompetenzen_Von_Lehrkraeften.pdf

Reserach projects

  • Digitalen Bildung an bayerischen Schulen und Hochschulen (funded by vbw e.V.)
  • Kompetenznetzwerk Medienbildung und Digitalisierung (KMBD) (funded by BMBF, Qualitäts-offensive Lehrerbildung)

Teaching

Information from HIS-LSF