Contact
Room 1304, Leopoldstr. 13, 80802 Munich
Phone:
+49-(0)89-2180-3028
Email:
johanna.vejvoda@psy.lmu.de
Further Information
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1489-5784
- ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Johanna-Vejvoda
Curriculum vitae
- Degrees:
- M.A., German literature
- B.A., Educational Science
- B.A., German Studies
Research interests
- learning with digital media
- teacher education
- teachers’ technology-related skills
- simulation-based learning
Selected publications
- Kastorff, T., Sailer, M., Vejvoda, J., Schultz-Pernice, F., Hartmann, V., Hertl, A., Berger, S., & Stegmann, K. (2022). Context-specificity to reduce bias in self-assessments: Comparing teachers’ scenario-based self-assessment and objective assessment of technological knowledge. Journal of Research on Technology in Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2062498
- Lohr, A., Vejvoda, J., Schultz-Pernice, F., Maier, R., Jiang, S., Fischer, F. & Sailer, M. (2022). Digitale Bildung an bayerischen Hochschulen während der Corona-Pandemie. vbw. [online]
- Vejvoda, J., Stadler, M., Schultz-Pernice, F., Fischer, F. & Sailer, M. (2023). Getting ready for teaching with digital technologies: Scenario-based self-assessment in teacher education and professional development. Unterrichtswissenschaft, 51, 511-532. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00186-x.
- Vejvoda, J., Stadler, M., Schultz-Pernice, F., Glas, J., Fischer, F. & Sailer, M. (2024). Messung instrumenteller und kritisch-reflexiver Medienkompetenzen sowie medienbezogener Lehrkompetenzen von (angehenden) Lehrkräften. Entwicklung einer szenarienbasierten Kurzskala. MedienPädagogik, 57, 103-126. https://doi.org/10.21240/mpaed/57/2024.03.28.X.
- Vejvoda, J., Schultz-Pernice, F., Graf, M., Lohr, A., Heitzmann, N., Fischer, F,. & Sailer, M. (2022). Kurs halten, Fahrt aufnehmen. Bayerns Schulen auf dem Weg ins digitale Zeitalter. SchulVerwaltung Bayern, 45(1), 7-10.
Research projects
- Kompetenznetzwerk Medienbildung und Digitalisierung (KMBD) - funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
- Digitale Bildung an bayerischen Schulen und Hochschulen - funded by Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. (vbw)
- Digitale Souveränität als Ziel wegweisender Lehrer:innenbildung für Sprachen, Gesellschafts- und Wirtschaftswissenschaften in der digitalen Welt (DISO-SGW). Teilprojekt Digitale Simulationen – funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF)